niedziela, 8 stycznia 2012

Piernik staropolski dojrzewający 4 tygodnie


Piernik staropolski 




-500 ml  miodu
-2 niepełne szklanki cukru
-kostka margaryny (250g)
-1 kg + 1 szklanka mąki tortowej
-3 jajka
-3 łyżeczki sody
-1/2 szklanki mleka
-szczypta soli
-3 opakowania przypraw do piernika
-bakalie (opcjonalnie)



Miód + cukier + margaryna - ogrzewamy w garnku do rozpuszczenia. Zostawiamy do ostudzenia. Potem dodajemy mąkę wymieszaną z przyprawami, szczyptę soli, jajka, sodę wymieszaną w mleku. Wyrabiamy ciasto. Na końcu dodajemy bakalie.
Takie ciasto powinno stać 3 tygodnie (do 4) w chłodnym miejscu - w piwnicy, komórce itp., raczej nie w lodówce. (W szklanym, emaliowanym, lub kamionkowym naczyniu, przykryte folią i ściereczką)
Po 3 tygodniach - upiec - 40 - 45 minut w 160- 180 C.
Upieczone ciasto powinno także poleżeć - 7-10 dni - aby zmiękło. (zawinąć w ściereczkę)
Można go przełożyć powidłami, masą orzechową, a na wierzch - lukier, lub polewa czekoladowa.
Ja oblałam polewą i posypałam drobno posiekanymi orzechami. Piernik przekroiłam na pół, posmarowałam warstwą powideł śliwkowych i przełożyłam masą:

-3 szklanki mleka
-kostka margaryny Kasia (lub innej dobrej)
-2 budynie jasne
-4 łyżki cukru




Ugotować budyń na mleku dodając cukier. Margarynę utrzeć dodając wystudzony budyń.
Płaty wystudzonego ciasta przełożyć powidłami i masą. Polać polewą, można posypać posiekanymi orzeszkami.

1 komentarz:

  1. Jestem pod wrażeniem tak długiego procesu przygotowania. Musi być przepyszny:)

    OdpowiedzUsuń